Rusia, sfârșitul unei etape

0
378

Economic

            Rusia are un trecut recent care o face să fie foarte prudentă și fiscal conservatoare. Acest trecut are ca bază criza financiara din 1998 care a dus la o devalorizare abrupta a rublei iar creditorii internaționali nu au oferit Rusiei ajutor decât impunând niște condiții foarte dure. Această perioadă este definitorie pentru modul de gândire a conducerii de la Kremlin pentru că nu vor sa se mai găsească în acea situație în care să depindă de creditorii străini. Un alt lucru care împinge Rusia spre o politică macro economică conservatoare este dependența de veniturile din vânzarea de hidrocarburi. Piața de petrol este caracterizată prin cicluri de creștere și scădere care creează volatilitate. Rusia a început să o controleze prin politici anti-ciclice utilizând un fond pe post de plasă de protecție. Dar această politică are și un rol de a proteja Rusia de sistemul financiar exterior dar mai ales de sancțiuni.

Rusia a întreprins măsuri pentru a avea o rezerva care să ii asigure o protecție atât în fața sancțiunilor, a sistemului financiar dar și a volatilității impuse de prețul petrolului. Instituția principala care coordonează acest proces este Banca Centrala Rusă. Începând cu 2007 rezervele de aur sunt în creștere (400 de tone în 2007 ajungând la 2298 de tone în 2020) (fig1) evaluat la cursul actual are o valoare de 144 miliarde$. Aurul poate fi văzut ca o metoda de protecție împotriva inflației și a scăderii prețului petrolului pentru ca se corelează invers, prețul aurului tinde sa crească in momente de inflație sau de scădere a prețului petrolului dar reprezintă și o metodă de a reduce din ponderea dolarului în coșul de economii a băncii centrale Ruse.

Fig.1

În 2004 a fost creat un Fond de Stabilizarea care urma sa primească alocări din diferența dintre un preț al petrolului stabilit în buget și prețul pieței. În 2008 a fost transformat in Fondul National care a ajuns în 2020 la o valoare de 183.9 miliarde $.  Iar rezervele monetare a Bancii Centrale Ruse au tot crescut ajungând în 2020 la 439 de miliarde de dolari (30% Euro, 22% dolari, 15% remimbi). Totalul rezervelor Rusiei în 2020 a reprezentat 583 de miliarde de dolari. Rezerva reprezintă o valoare echivalentă cu 40% din PIBul Rusiei putând acoperii importurile Rusiei timp de 2 ani. Chiar și pe timp de criză Corvid în 2020 rezervele Rusiei au crescut cu 7% semn că guvernul de la Kremlin nu e dispus sa folosească încă rezervele. Aceste rezerve sunt unele din cele mai mari din lume și dau o siguranța Kremlinului ca va putea face față unor probleme financiare.

Un alt indicator care conferă Moscovei spațiu de manevra este datoria publică care este de 309 miliarde $.

Dar aceasta politica economică menita sa asigure un buffer de securitate financiară are un cost: creșterea economică a Rusiei este sub potențial  minținându-se la 1-2%, în ultimii zece ani veniturile au scăzut pentru cetățeanul de rând și a crescut gradul de îndatorare a populației.
Militar
Rusia a început un proces de modernizare a armamentului pe o perioada de 9 ani prin programul 2011-2020. Acest program a urmărit completarea cu tehnica noua a armatei ruse iar procentele de tehnica nouă sunt comunicate regulat. În 2020 70% din tehnica armatei ruse a fost completată cu tehnică noua iar 86% din forțele strategice nucleare sunt completate cu tehnica noua. Una din sarcinile acestui program a fost de modernizare a triadei strategice iar la ora actuală avem rachete purtătoare de focoase nucleare noi atât pe submarine (Bulava), avioane (KH-101) dar si mobile (Yars). Aceasta modernizare a reprezentat o presiune pe buget începând de la 3.8% din PIB în 2011 ajungând în 2016 la 5,86% din PIB iar apoi scăzând din nou la 3-4% din PIB. Noul program de înzestrare al armatei ruse 2018-2025 presupune niveluri de 2.8% din PIB iar președintele Putin a declarat ca după ce modernizarea se va încheia cu tehnica nouă bugetul militar se va plafonă la 2.5% din PIB. Urmează sa vedem dacă așa va fi cert este ca deja un proces cel a reînnoirii tehnicii militare este pe sfârșite iar până în 2025 vom avea majoritatea tehnicii militare ruse reînnoita.
Dar si aceasta politica va avea de înfruntat niște provocări, faptul ca s-a investit in tehnică militara și s-a realizat un program de înzestrare cu cheltuirea a 4% din PIB a creat un anumit nivel de producție și de locuri de muncă. Marea provocare pentru industria de apărare rusă este să reușească sa convertească capabilitățile de producție și realizările tehnologice pentru a produce bunuri care pot fi comercializate în afara industriei de apărare, deci sa realizeze transferul din zona militara in zona comercială. Sau să crească semnificativ exporturile de armament.Fără aceaste realizări reducerea de buget va crea probleme pentru companiile din industria armamentului care oricum au datorii care sunt reeșalonate și iertate de guvern periodic.
Energetic
In domeniul energetic un ciclu care se încheie odată cu terminarea Nord Stream 2 este acela de a dezvolta capacitate de export semnificativa în Europa împreună cu o noua baza de resurse pentru aceasta capacitate. După realizarea proiectului Nord Stream 2 atât în strategia energetica a Rusiei dar și în programele Gazprom nu se mai întrevăd alte investiții legate de continentul European. Deci ciclul de extindere a infrastructurii energetice în Europa se va încheia și el. Rusia urmând sa iși dezvolte capacitățile energetice pentru a satisface nevoia de energie din Asia. Dar viitorul ciclu energetic va trebui sa ia in considerare si perspectiva unei lumi care va încerca o tranziție de la energia produsă cu emisii de carbon spre o lume cu emisii zero a gazelor cu efect de seră.
Concluzie
Rusia pana in 2024 va încheia 3 programe majore în domeniul economic, militar si energetic care au început la mijlocul anilor 2000 și al unei etape care o putem numi “consolidare conservativă”. Acest lucru ii va da Rusiei o stabilitate având o bază pentru a face față provocărilor din secolul 21 dar putem sa avem și o instabilitate crescută datorită faptului că Rusia va trebui sa inițieze alte proiecte pentru a rămâne în competiția globală. Inițierea de noi proiecte va veni cu noi provocări dar și cu o luptă de interese pentru definirea obiectivelor viitoare care probabil vor crea o mai mare instabilitate in Rusia.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.